Skip to content
Varukorgen är tom Mitt konto

Skönhet inifrån och ut – Här är bästa maten för din hudtyp

joveda_skonhet_inifrån_ut

Hej och välkommen tillbaka till vår Joveda-blogg! Vi är en blogg som främst fokuserar på hudvård och skönhet, därför kommer det ofta upp en central tanke: ’’vad är skönhet?’’. Är skönhet något som syns på utsidan eller är skönhet något som kommer inifrån? Självklart finns det många olika svar. Något som vi kommit fram till är att huden är ett komplext pussel som består av många olika pusselbitar för att kunna fungera. Att bevara en sund hud kräver bearbetning på både fysisk och psykisk nivå. Hur vi mår på insidan kommer att  spegla hur vi ser ut på utsidan. Det finns många faktorer som speglar in i hudens välmående. En del av dessa faktorer kommer just ’’inifrån’’. Därför kommer vi följande veckor att ha ett tema som heter ’’Skönhet inifrån och ut’’ där vi kommer beröra hur viktigt det är att må bra på insidan för att även kunna må bra på utsidan. I dagens blogginlägg tänkte vi fokusera på hur våra matvanor påverkar hur vi mår på insidan. Vi kommer även att förklara vad du bör äta för att du och din hud ska må som bäst och vi kommer förklara detta genom att beakta den bästa maten för din hudtyp.

Fet och oljig hud

För att kunna förstå varför acne uppstår så kan det ibland hjälpa att förstå huden. Hudens yta är täckt av små hål som kopplas till talgkörtlar under huden. Dessa hål kallas för porer. Talgkörtlarna producerar en oljig vätska som kallas för talg. Talgkörtlarna skickar oljan upp till hudens yta genom en tunn kanal. Denna process är viktig eftersom när oljan tränger sig igenom den tunna kanalen så tar den bort död hud från talgkörtlarna.

En ökad insulin-nivå i kroppen gör att talgarna kan producera mer olja och ökar risk för att den döda huden eller oljan täpper igen porerna och att det då förekommer röda märken som är en typ av acne. En ökad insulinnivå i kroppen brukar uppstå när vi äter viss mat som ökar blodsockernivån i kroppen, detta gör att kroppen ökar utsläppet av hormonet insulin.

joveda_skonhet_inifran

Ett dagligt intag av vitaminer och mineraler är viktigt för att bevara en sund hud

Eftersom acne påverkas av att blodsockernivåerna i kroppen stiger så kan det vara en bra idé att tänka på att äta mat med mindre socker och fokusera mer på att få i sig långsammare kolhydrater såsom fullkorn, grönsaker och obearbetade frukter.

En annan sak som är viktig att tänka på är att zink, vitamin A och E och andra antioxidanter reducerar inflammation. Zink finns i bland annat linser, pumpafrön, kalkon, quinoa och cashewnötter. Frukter och grönsaker är dessutom rikt på vitaminer och mineraler, såsom tomater, blåbär och morötter som kan hjälpa huden att hålla sig fräsch och hålla finnarna i schack!

Torr hud

Torr hud består av en slags vattenbrist i huden som gör att vi saknar fukt. En del människor drabbas av torr hud för att de ärvt det genetiskt, men torr hud kan även uppstå exempelvis när du tvättar dig med tvål som torkar ut huden så att naturliga fetter som finns i huden försvinner. Huden kan även bli torr när det börjar bli kallare utomhus, detta beror på att när temperaturen i luften sänks så minskar även fuktigheten i luften.

För att huden inte ska torka ut är det viktigt att fylla på med vätska. Att regelbundet fylla på med vatten under dagen kan hjälpa huden att hålla sig återfuktad. Även mat som innehåller mycket vatten kan vara nyttigt för att återfukta huden, såsom gurka, äpplen och apelsiner.

En torr hud mår bra av nyttiga fetter och vitaminer, vad passar då bättre än exempelvis avokado som innehåller bra fetter, vitamin E och antioxidanter som dessutom hjälper mot inflammation. Även fisk såsom lax innehåller bra omega-3 fetter. Vitaminer och antioxidanter finns det gott om i frukt såsom mango, papaya och bär. Nötter är dessutom en viktig källa för att få i sig vitamin E.

Blandad hud

En av de vanligaste hudtyperna är blandhy och det menas helt enkelt med att det är fler än en sak på gång i huden. En vanlig blandhuds-typ är den där du har en oljig hud runt ansiktets T-zon och samtidigt har torra kinder. En stor orsak till att huden reagerar olika på olika delar av ansiktet är våra hormoner. De kan få vissa områden i din hud att bli supertorra medan andra delar får överproduktion av olja!

Viktigt att tänka på är att hålla sig återfuktad och fylla på med vatten. Hudcellerna och kroppsliga organ är beroende av ett dagligt intag vatten för att de ska kunna fungera på ett bra sätt. Detta gäller generellt för alla hudtyper!

En blandad hud är även beroende av nödvändiga fetter. Fiskoljor och Omega 3 är exempel på sådana typer av bra fetter. Samt är det lika viktigt här att fylla på med mat som är rik på vitaminer och antioxidanter. Det är egentligen den bästa maten allmänt för att ta hand om din hud. Specifikt gröna och orangea grönsaker är bra att stoppa i sig då de är rika på mineraler och fibrer. Men det handlar också om att undvika mat som innehåller mycket socker. Detta eftersom det handlar mycket om hur ditt blod mår och en ökad blodsockernivå kan påverka produktionen av oljig hud.

Hoppas att du fått lite ny kunskap om hur du ska äta för att lättare ta hand om din hud. Skönhet kommer många gånger inifrån och därför är det viktigt att vi tar hand om vår hud från insidan först. Om två veckor kommer vi att publicera ett nytt blogginlägg med temat ’’Skönhet inifrån och ut’’ där vi kommer berätta mer om varför skönhet kommer från insidan och hur det kan hjälpa dig och din hud.

Mvh Josefine