Skip to content
Varukorgen är tom Mitt konto

Skönhet inifrån och ut – Allt du behöver veta om stress

Hej allihopa!

Idag kommer vi att diskutera ett väldigt viktigt och aktuellt ämne som jag tror alla har drabbats av någon gång – nämligen stress. Jag tycker att stress är något väldigt omdiskuterat i bland annat sociala medier nuförtiden. Man pratar om stress som en orsak till att folk sjukskriver sig. Att ungdomar mår mer dåligt för att de ständigt utsätts för krav som orsakar stressnivåer. Att vuxna upplever en påtaglig stress många gånger i deras arbete och känner att de inte hinner med. Jag håller på att just nu utbilda mig till socionom och jag blir själv väldigt orolig över att höra hur många socialarbetare som ’’bränt ut sig’’ och inte orkar arbeta längre. Något vi kommer fokusera på i detta blogginlägg är hur kroppen och huden reagerar på stress. Vi kommer sedan även ge 4 tips på hur du kan minska stressen i vardagen. För att vi ska göra det så måste vi först förstå vad stress är.

En överlevnadsinstinkt

Stress är något som människan levt med under hela mänsklighetens historia. Genom historien har stress visat sig i olika former. Stress hjälper kroppen att fylla på med energi när den behöver extra bränsle. Detta har inom historien hjälpt människan att överleva genom att de kunnat fly från situationer som varit hotfulla. Människor reagerar generellt olika på stress, man brukar tala om Fight, Flight och Freeze reaktioner. Om vi tänker oss till exempel en situation där människan står på en savann och det plötsligt kommer fram en noshörning. Då kan människan reagera på tre olika sätt genom stress, antingen använder hon sin Fight-reaktion, hon börjar strida mot noshörningen. Hon kan också reagera genom sin Flight-reaktion, hon flyr från noshörningen. Eller så kan hon reagera genom sin Freeze-reaktion, hon bedömer att faran är så stor att hon istället ’’spelar död’’. Eftersom stress är något som fortfarande finns kvar idag så finns även dessa typer av reaktioner på stress kvar, men miljön ser annorlunda ut. Idag kan det handla om att vi ställs inför stressiga situationer på grund av vårt arbete eller skola. Exempelvis om vi får en arbetsuppgift av vår chef som vi blir stressade av så kan vi reagera antingen med att samla kraft och göra den direkt, vi kan ’’springa ifrån’’ uppgiften och undvika den eller så kan vi lägga oss på soffan och strunta i den (spela död).

Vad händer i kroppen?

När stress uppstår så skickar hjärnan ut signaler i kroppen att det finns en hotfull situation. Kroppen reagerar då med att skicka ut olika stresshormoner såsom kortisol och adrenalin. Dessa ämnen skickas sedan ut i blodet för att kunna höja bland annat puls och blodtryck och även ge socker och energi till muskler och hjärnan för att kroppen ska kunna bekämpa faran. I små mängder är detta okej och kan ge oss en extra knuff för att hjälpa oss att klara av uppgifter. I stora mängder kan detta däremot bli skadligt, att aldrig få återhämta sig efter en stressig situation kan bland annat leda till utmattning.

Vad händer med huden?

Att man inte får återhämta sig efter stress kan även synas i huden. Bland annat kan stressen orsaka minskad sömn som kan leda till att du får påsar under ögonen. Att hela tiden vara spänd kan också påverka hudens återfuktning. En torr hud är speciellt beroende av att återfuktas, men att vara stressad och spänd kan göra att man får minskad lust att dricka vatten och istället vill dricka mer kaffe eller läsk som gör att kroppen inte får tillräckligt med vätska. Att huden blir mer spänd gör också att den förlorar mer av sin elasticitet och därmed kan det utvecklas rynkor i förtid. De ökade utsläppen av stresshormoner såsom kortisol kan även orsaka att huden drabbas av mer acne. När man är stressad är även huden mer påtaglig för infektioner och irritationer som kan påverka hälsan generellt.

Vad kan man då göra för att motverka dessa symptom? Fortsätt läs för att veta hur du kan skapa ett lugn i stressen med våra fyra tips.

Andas djupt

Om du upplever att du ofta besväras av stress-symptom så kan det hjälpa att tänka på att det är viktigt att andas djupt (inga korta och snabba andetag). Detta hjälper kroppen att återfå syre och om du dessutom lägger en hand på magen och fokuserar på känslan av hur det känns när magen spänns ut och in av andningen så avleder det din koncentration gentemot stressen.

Praktisera avslappningsövningar

Att även kunna praktisera avslappningsövningar kan hjälpa kroppen att återhämta sig från stressen. Många finner ofta att de inte har tillräckligt med tid för att hinna med att slappna av, mitt svar till de är att det nog kan vara de som har störst behov av att ta sig denna tid!

Acceptera din oro

En viktig del av att minska stressen kan handla om att du inte tillåter stressen att kontrollera dig. Ibland handlar det om att acceptera oron som stressen tillför och inte låta den ta över. Att känna oro kan ibland ge en signal på att någonting inte riktigt stämmer och då är det viktigt att lyssna på sin kropp och kanske granska vad det är som är fel. Det är dock även viktigt att veta att stress ibland kan orsaka förvrängda tankar och då är det viktigt att granska om ’’faran’’ som uppkommer är farlig eller om den är obehaglig just nu.

Motionera

Att motionera är en viktig del av att minska stress. Att vara aktiv och röra på sig hjälper kroppen att utlösa endorfiner som hjälper hjärnan att känna välbehag och dessutom hjälper det till att balansera känslotillståndet. Att vara aktiv behöver inte alltid innebära flera dagar av högintensiv träning på gymmet, ibland kan det handla om att gå på en promenad, spela golf, cykla eller gå på en yogaklass.

 

Tack för att du tagit dig tid att läsa och hoppas att du fick en lite djupare förståelse om vad stress handlar om. Kom ihåg att ta hand om er själva och lyssna på vad din egen kropp säger till dig.

Kram Josefine